sobota 17. júna 2017

52 books a year

Polovica roku 2017 skoro za nami a moje predsavzatie prečítať každý týždeň jednu knihu mi vôbec nevychádza. Škola sa však skončila a ja mám tak na čítanie podstatne viac času. Tieto dve klasiky som prečítala síce už dávnejšie, ale naozaj sa mi veľmi páčili a tak by som vám ich rada spomenula.
sophiina_volba
Sophiina voľba od Williama Styrona nebola v roku mojej maturity povinná, ale párkrát nám ju profesor spomínal, takže som pred čítaním mala akúsi predstavu o čom asi kniha je. Sophia je poľská židovka, ktorá bola spolu so svojimi dvomi deťmi odvlečená do snáď najznámejšieho koncentračného tábora - Osvienčimu. Po vystúpení z vlaku sa však musela rozhodnúť, ktoré z detí pôjde hneď do plynu a ktoré ponechá živoriť v detskom tábore.
Po takomto opise som si predstavovala vážne ťažký, psychologický román plný Sophiiných myšlienok o tom, ktoré dieťa vybrať. Ale bolo to úplne inak už od začiatku, kde sa čitateľ stretáva so Stingom, mladým spisovateľom, ktorý sa z amerického vidieka presťahoval do New Yorku. Žije v ubytovni, kde sa spozná so Sophiou a Nathanom. Sophia postupne Stingovi prezrádza svoj životný príbeh, pričom mu však zo začiatku zatajuje najbolestivejšie zážitky. Nakoniec sa však Stingo dozvie všetko.
Román sa mi čítal veľmi dobre, čo som vôbec nečakala. Myslím, že to bolo aj retrospektívou a zároveň tým, že sa Sophiino rozprávanie prelínalo so životom a strasťami samotného Stinga. Pre niekoho spomalovač deja, pre mňa zaujímavé odbočenie od Sophiinho rozprávania. Knižku určite odporúčam a u mňa už nechýba v knižnici.

Román  spisovateľa Remarqua, Traja kamaráti, som si chcela prečítať zo zvedavosti, pretože jeho Na západe nič nové, sa mi veľmi páčilo. Tento príbeh sa odohráva po prvej svetovej vojne a opisuje život stratenej, vojnou poznačenej generácie.
"Robert Lohkamp a jeho dvaja kamaráti sa počas hospodárskej krízy okolo roku 1930 prebíjajú životom, ako vedia. Vlastnia autoopravovňu a pokúšajú sa čeliť hroziacej nezamestnanosti. Robertova láska k Patrícii Hollmannovej presvetľuje román ako jasný lúč. Pat pochádza z meštiackej rodiny, žije však v schudobnených pomeroch, a navyše zápasí so smrteľnou chorobou. To všetko Robert spočiatku vôbec netuší...
V príbehu samozrejme nejde vôbec len o príbeh lásky medzi Robbym a Pat, ale autor chcel poukázať na problémy tejto generácie, lásku, priateľstvo, alkohol a tiež na ekonomickú situáciu v Nemecku v tých časoch. Čítanie bolo teda trošku náročnejšie a nebolo vôbec tak pútavé ako už spomínané Na západe nič nové. Napriek tomu, sa mi páčil samotný príbeh a pri knižke som si skvelo oddýchla.
traja_kamarati
Prečítali ste už tieto dve klasiky? A čo čítate momentálne? Som zvedavá!

14 komentárov:

  1. Je pravda, že už naozaj dlho som neprečítala žiadnu knihu, ale dúfam že sa mi podarí prečítať nejakú v najbližšom čase. :) Tieto klasiky poznám, ale zatiaľ som ich nečítala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. jéj, Sofiinu voľbu si chcem prečítať už dlho a vlastne aj Troch kamarátov :) pekný výber - a aby som nezabudla, veľmi sa mi páčia aj tie vintage vydania ;)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sofiina voľba je z bazáru a kamaráti z ujovej knižnice :)

      Odstrániť
  3. Ani jednu z knížek jsem nečetla. Sophiinu volbu jsme měli mezi volitelnými knížkami z povinné literatury a já jí v tom věku číst nechtěla. Druhou neznám. Držím palce, ať se čtení daří :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tři kamarády jsem četla:) Ale víc se mi líbí na Západní frontě klid od Remarqua. Sofiina volba by mě teda dost lákala, asi jsem si teď našla četbu na léto, tedy kromě knížek k bakalářce :-D

    Somethingbykate

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja už začínam s diplomovkou, takže poznám ako sa cítiš :D

      Odstrániť
  5. Pamatuju si doteď, že Sophiina volba byla první kniha, u které jsem brečela. Hodně mě ten příběh zasáhnul. Od Remarquea jsem četla jenom Na západní frontě klid, ale podědila jsem po babičce skoro všechny jeho knihy, takže se rozhodně chystám i na Tři kamarády.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to ja som prvýkrát plakala asi pri HP 5 :D

      Odstrániť
  6. Letos jsem četla jen věci k maturitě a i když jsme obě tyhle knížky měli ve školním kánonu, tak já je na seznamu neměla. Chci si ale přečíst Sophiinu volbu, knížky od Rematqua mě až tolik nelákají :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aspoň na Západe nič nové si prečítaj, je to fakt skvelé dielo :)

      Odstrániť
  7. Když jsem ještě bydlela s rodiči, četla jsem hodně knih, teď mám ale svoji domácnost a nemám už na čtení tolik času, kolik bych chtěla :-) rozhodně u mě vedou detektivky: Jo Nesbo, Lars kepler, Bernard Minier a další autoři...
    All my cosmetics

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na detektívky sa už dlho chystám, ale vždy som akosi uprednostnila niečo iné :)

      Odstrániť
  8. Já jsem tedy pár let po maturitě nečetla téměř vůbec, protože jsem toho měla plný zuby, letos jsem tak nějak zvolna zase začala a i když jsem se hrozně nadchla pro kriminálky, hlavně ty severské, tak moc času tomu nevěnuju a mám to pomalu jednu knížku na měsíc :/.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za všetky vaše krásne odkazy, komentáre, pripomienky!

Blogger Template by DanyČuks